TIBE | Ipsos SOME tracker Q3 2019
Ipsos SOME tracker Q3 2019
Nordmenns vaner i sosiale medier er i stadig endring, og det er store variasjoner mellom aldersgruppene. Vi har tatt en nærmere titt på tallene fra Ipsos for sosiale medier for tredje kvartal.

Hvert kvartal publiserer Ipsos tall for hvordan norske brukere beveger seg i sosiale medier-landskapet. Vil du se nærmere på tallene, kan du lese hele rapporten for 2. kvartal og 3. kvartal hos Ipsos.

Facebook er fortsatt den tydelig største og mest populære plattformen blant norske brukere i sosiale medier. I tredje kvartal har de likevel en nedgang på 2% i antall daglige brukere. Det samme har også Instagram, mens Messenger og Youtube går tilbake 1%. LinkedIn opplever en økning på 1%.

Den yngste gruppen mellom 18–29 år, bruker stadig mindre tid på Facebook. Kun aldersgruppen 60+ bruker Facebook sjeldnere enn de yngste. Den eneste brukergruppen som opplever en liten økning i antall daglige brukere er gruppen mellom 40–59 år.

Snapchat er et viktig medium for den yngste aldersgruppen, som i tillegg til å dele bilder og videoer også bruker det som en kilde til bl.a. nyheter. Brukermassen er stabil og antall daglige brukere holder seg på 45%, likt som i forrige kvartal.

Instagram opplever en liten nedgang i daglige brukere blant de to yngste aldersgruppene. De klokker inn som kvartalets 4. største plattform og er fortsatt tydelig populær blant kvinner mellom 18–29 år.

YouTube får et lite hopp i tredje kvartal og øker antall brukere som benytter tjenesten månedlig eller oftere med nærmere 100.000 personer fra forrige kvartal. Tjenesten er fortsatt populær og er et godt verktøy for å nå den yngste aldersgruppen.

Blant dem som gir lyd i hodetelefonene våre, er svenske Spotify et hestehode foran konkurrentene sine, og lander på hele 23%. YouTube erobrer 5% av de daglige brukerne, som er en oppgang på 1% fra forrige kvartal. Både Tidal og Apple Music går tilbake 1%.

Vil du lese hele rapporten?

Vil du se nærmere på tallene, kan du lese hele rapporten for 2. kvartal og 3. kvartal hos Ipsos.