TIBE | 10 gode grunner til å bruke søkeannonser
Tap to add to home-screen.
10 gode grunner til å bruke søkeannonser
Hver dag gjøres det flere milliarder søk på Google, og det forteller litt om hvor viktig det er å være godt synlig digitalt – helst på første siden i Google.

Lurer du på om bedriften din trenger å bruke penger på synlighet i Google? Vår erfaring er at det lønner seg for de aller fleste, men at det krever langsiktig arbeid og optimalisering underveis.

Her har du 10 gode grunner til å komme i gang med betalt annonsering.

1. Det gjøres flere milliarder søk i søkemotorer hver dag.

Google er verdens mest kjente og brukte søkemotor, men vi har også andre alternativer som Bing, Kvasir og Yahoo. Her søker man etter svar på det meste! I Asia er det søkemotoren Baidu som gjelder.

2. I de aller fleste kjøpsprosesser er det gjort ett eller flere Google-søk.

Søkemotorer brukes i ulike faser i kjøpsprosessen. Skal man kjøpe nye fjellsko for eksempel, vil nok mange forbrukere i dag taste inn «Fjellsko best i test» i et Google-søk før man møter opp i sportsbutikken, enten det er en fysisk butikk eller en nettbutikk.

På samme måte søker man gjerne på «frisør Molde», «spisested Molde Sentrum» eller «studere økonomi». Søkemotorbruk er blitt en integrert del av kjøpsprosessen til de fleste av oss.

3. Du får umiddelbar synlighet.

Søkemotoroptimalisering er arbeid for å bedre organisk, altså ubetalt, synlighet i søkemotorer. Det kan være svært lønnsomt – men tar tid. Med søkeordsannonser blir du synlig øyeblikkelig, og gir arbeidet med organisk synlighet drahjelp hvis det er satt opp riktig. - Ja takk, til både organisk og betalt synlighet!

4. Fleksibilitet og treffsikkerhet.

Betalte søkeannonser kan skrus av og på til enhver tid, tilpasses sesong, geografi, være synlig for ulike målgruppe, kampanjer eller varegrupper, slik at den blir mest mulig relevant for dine potensielle kunder.

5. Økt oppmerksomhet rundt merkevare og trafikk til nettsted.

Søkeannonser gir deg synlighet i relevante søk, som igjen bidrar til økt oppmerksomhet rundt din merkevare. I tillegg gir de deg mulighet til å nå en kunde som også undersøker konkurrentene dine og treffe de som allerede har besøkt nettbutikken din igjen i andre kanaler. Du har sikkert sett at hvis du ser på et produkt i en nettbutikk, skjer det at du ser det samme produktet igjen på Facebook eller i andre kanaler.

Denne strategien kalles remarketing og er enkelt forklart en måte å komme i kontakt med personer som tidligere har hatt interaksjoner med for eksempel nettstedet ditt. Uansett om du ønsker å generere ytterligere salgsaktivitet, øke antallet registreringer eller skape økt merkevarebevissthet, er søkeannonser en suveren måte å gjøre det på.

6. Gjør trafikk om til salg.

Andelen som kjøper noe eller utfører en ønsket handling på nettsiden (f.eks. registrerer seg) kalles for konverteringsprosent. Det viser seg at trafikken fra søkeordannonser har veldig høy konverteringsprosent ettersom man når potensielle kunder som allerede har erkjent et behov for det du tilbyr.

7. Kan tilpasses alle markedsbudsjett.

Annonsene har som regel en PPC-modell, som betyr at du betaler per klikk (pay per click). Det gjør at du slipper å betale hvis ingen klikker på annonsen din. Siden man betaler kun når kunden klikker på annonsen, vet man at pengene man bruker har verdi, og det bygger både merkevare og publikum over tid. I tillegg får man gratis synlighet om kunden ikke klikker på annonsen.

Performance marketing (resultatbasert markedsføring) dreier seg om effektiv og målrettet annonsering. Anbefalt budsjett vil variere ut fra hvor mange relevante søk som gjøres innenfor din bransje og nedslagsfelt. Men uansett budsjett, vil man få resultater av en søkeordskampanje.

8. Nå ut til riktig marked.

Søkeannonser hjelper deg å nå ut til forbrukere med høye kjøpsintensjoner. I motsetning til en tradisjonell TV-reklame som vises for alle, uansett om man er interessert i produktene eller ikke, gir søkeannonser deg friheten til å segmentere. Du kan eksempelvis velge at annonsen din skal være synlig kun i spesifikke geografiske områder og på grunnlag av demografisk data (kjønn, alder), slik at annonsen din blir synlig kun for ønsket målgruppe, enten lokalt, nasjonalt eller internasjonalt.

9. Få verdifull informasjon om ditt marked.

Med søkeannonser blir du ikke bare godt synlig på nett, men du får også en økt forbrukerinnsikt. Data som samles inn gir deg verdifull informasjon om hva som kjennetegner dine potensielle kunders bruksmønster, hvor de befinner seg geografisk, hvilke interesser de har og hva de søker etter på nettsiden din. Dette kan blant annet brukes for å optimalisere salgsprosesser i din bedrift og drive målrettet annonsering.

10. Få verdifull info om hvordan søkemotoren leser ditt nettsted. (Viktig for SEO)

Google er nøye når det gjelder brukervennlighet. Hvis nettsiden din ikke oppfyller Googles krav til hastighet (hvor raskt siden din laster), interaksjon og brukeropplevelse på desktop og mobil, stabilitet og sikkerhet (husk personvernerklæring og SSL-sertifikat) er sjansen stor for at dette vil påvirke din plassering i søkeresultatene. Oppleves siden irrelevant, er risikoen stor for at kundene raskt klikker seg ut, noe som igjen kan senke sannsynligheten for at Google sender trafikk til deg neste gang.

Hvis du vil ha hjelp til å bli mer synlig på nett, hjelper vi gjerne.

Dette kan vi bistå med:
Vi starter med å gjennomgå nettstedet ditt, og se på mulig optimalisering i henhold til Googles krav.

I tillegg hjelper vi deg med å definere riktige søkeord, og kan sette i gang annonseringen. Deretter kan vi bistå med å analysere trafikken underveis, og sørge for at din bedrift blir mer synlig for riktig målgruppe i Google.

Våre Performance-markedsførere er Google-sertifiserte.

Ta gjerne kontakt med oss for en uforpliktende prat.